Waar voldoet een goede website aan?

Wat zijn de eisen voor een goede website?


Dit is zo ongeveer de meest gestelde vraag van ondernemers aan hun websitebouwer. Wat zijn nou de eisen waar een goede website aan moet voldoen? Wat belangrijk is bij een nieuwe website, is het bepalen van het doel van de website. Is het een informatieve website, wil je in contact komen met nieuwe klanten of wil je online producten gaan verkopen?

Maar dit is niet het enige waar het om draait. Naast het doel van de website is het ook kenmerken voor een succesvolle website dat deze voldoet aan bepaalde technische kenmerken. Daarnaast draait het om de smaak van jouw doelgroep. Valt de website in de smaak bij jouw doelgroep en vinden ze de website mooi? Een succesvolle website is een combinatie tussen deze kenmerken. Voldoet jouw website aan de genoemde kenmerken?

1. Gebruiksvriendelijkheid

Het is belangrijk dat een website, ongeacht het doel, gebruiksvriendelijk is. De website moet voor de bezoeker eenvoudig te begrijpen zijn en de bezoeker moet makkelijk zijn weg vinden op de website. Bedenk daarom vooraf goed welke stappen een bezoeker moet nemen op jouw website om het doel uiteindelijk te bereiken. Het pad die een bezoeker op jouw website aflegt noemen we de 'customer journey'. Maak de 'customer journey' zo duidelijk mogelijk voor de bezoeker. Vergelijk dit ideale pad met jouw ideale looproute in de supermarkt. 

Gebruiksvriendelijkheid voor de bezoeker is dus belangrijk, maar vergeet niet dat de website ook voor jou als gebruiker eenvoudig in beheer dient te zijn. Het is niet de bedoeling dat je lang bezig bent met kleine aanpassingen, laat staan het inloggen op jouw website. Kies daarom voor een goed en passend CMS (Content Management Systeem) waarmee je eenvoudig en simpel jouw website kunt beheren.

2. Snelheid

Misschien herken je het? Je navigeert naar een website en het duurt veel te lang totdat de website volledig geladen is? We hopen natuurlijk van niet, maar het kan.. nog steeds zijn er websites online die een veel te lange laadtijd hebben. Wist je dat bezoekers al na 3 seconden afhaken als jouw website niet op tijd geladen is? Een zeer belangrijke reden dus voor een snelle website. 



Een snelle website is daarnaast ook van grote invloed op jouw online vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Zoekmachines vinden het belangrijk dat een website snel is. Jouw rankings in de zoekresultaten is dus van een groot deel afhankelijk van de snelheid van jouw website. Wil je de snelheid van jouw website meten? Dan kun je doen met PageSpeed Insights, een handige online tool om binnen no-time te zien of je website nog wat optimalisatiewerkzaamheden nodig heeft. 

3. Mobielvriendelijk

Een responsive website is hedendaags een must. Responsive websites zijn websites die zich automatisch aanpassen aan het scherm waarop de website wordt bekeken. Bouw een responsive website en jouw website werkt zowel op mobiel, tablet en desktop. Waar snelheid een belangrijke factor is voor jouw online vindbaarheid, is mobielvriendelijkheid dat zeker niet minder. Goed scoren in de zoekmachines? Zorg dat de basis van jouw website op orde is.

4. Content, content en nog eens content

Om bezoekers terug te laten keren naar jouw website is het van groot belang dat je je doelgroep regelmatig nieuwe content aanbiedt. In welke vorm dan ook. Zo kun je nieuwe blogartikelen plaatsen, maar je kunt ook whitepapers of infographics aanbieden. Door jouw kennis met je doelgroep te delen, verleid je deze om terug te blijven komen op jouw website. Zorg daarom voor een goede contentstrategie om bezoekers vast te blijven houden zodat deze regelmatig terugkeren. 

Zomaar een klein aantal eisen voor een goede website. Voldoet jouw website aan deze eisen? Goed bezig, keep on going. Zo niet, dan is er nog een hoop werk aan de winkel! Kom je er niet helemaal uit, laat dan jouw website controleren op de bovenstaande punten!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Shampoos: vet haar, droog haar, haaruitval en meer!

Een nare lucht uit je douche afvoer? Zo kom je er vanaf!

De vinyl legging